Wytyczne do pisania pracy magisterskiej w Radomskiej Szkole Wyższej

Dzielimy się z Tobą kolejnymi aktualnymi wytycznymi. Ty razem do pisania pracy magisterskiej w Radomskiej Szkole Wyższej.

Zalecana metoda: metoda sondażu diagnostycznego.

STRUKTURA PRACY:

Wstęp

Krótkie wprowadzenie do tematyki pracy, cel pracy, motywy wyboru tematu pracy, zastosowania metoda badawcza, ilość rozdziałów i ich tematyka.

Spis treści

Rozdział 1: Część teoretyczna lub wpisać tytuł rozdziału (maksymalnie 10 słów) Teoretyczne opracowanie tematu pracy na podstawie przeglądu aktualnej literatury i źródeł internetowych (nie mogą przekraczać więcej niż 20 % wszystkich pozycji piśmiennictwa). Jest to wprowadzenie do części badawczej; zaprezentowanie głównych pojęć związanych z tematem pracy. Część teoretyczna zazwyczaj dzieli się na 2-3 podrozdziały; np.

1.1. Tytuł pierwszego podrozdziału
1.1.1. Tytuł podpunktu
1.1.2. Tytuł podpunktu
1.2. Tytuł drugiego podrozdziału
1.2.1. Tytuł podpunktu
1.2.2. Tytuł podpunktu

Rozdział 2. Część badawcza

2.1 Cel i przedmiot badań

Wynika z tematu pracy

2.2 Problemy i hipotezy badawcze

Problem główny to cel przełożony na pytanie badawcze

Hipotezy badawcze to odpowiedzi na pytania problemowe/badawcze.

Hipoteza główna jest  formułowana do głównego problemu badawczego, a hipotezy szczegółowe do problemów szczegółowych.

2.3 Zmienne i wskaźniki pomiaru

Mogą być w układzie tabelarycznym, dla przejrzystości zalecane w tabeli.

Zmienne niezależne – cechy, które wpływają na ilość, jakość i kierunek zmian innej cechy, np.: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód, stan cywilny.

Zmienne zależne –zmieniają się pod wpływem zmiennej niezależnej i są       analizowane w połączeniu z inną cechą, która je zmienia, np.: postawy, zachowania, poziom wiedzy.

Do każdej zmiennej dobierane są wskaźniki, które dostosowujemy do celu badań.

2.4 Metody, techniki i narzędzia pomiaru

Metodę i technikę pomiaru krótko opisać na podstawie doniesień w literaturze (zaznaczając źródła dostępu). Przy opisie narzędzia badawczego (kwestionariusz ankiety) opisać czy jest to kwestionariusz zapożyczony czy własnego autorstwa, z ilu składa się części i jaka jest ich zawartość. Niektóre narzędzia badawcze chronione są przepisami o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W tych przypadkach korzystanie z narzędzia badawczego jest dopuszczalne w zakresie określonym przepisami, np. po uzyskaniu pisemnej zgody autora lub wydawcy. Student ma obowiązek upewnić się czy nie jest zabronione kopiowanie narzędzia badawczego, wprowadzanie jakichkolwiek zmian, przekształcenie formy papierowej na formę komputerową, udostępnianie na stronach internetowych w celu prowadzenia badań naukowych.

2.5 Metody statystyczne

Krótko opisać metody statystyczne wykorzystane na potrzeby pracy i to w jaki sposób zostały przedstawione wyniki badań (tabele, wykresy)

2.6 Organizacja i przebieg badań

Opisać gdzie i kiedy przeprowadzono badania (miesiąc, rok); w jaki sposób docierano do respondentów; kto prowadził badanie (sam badacz, czy ankieter), jak długo trwały badania; jakie były problemy podczas badań (np. część  respondentów odmówiła udziału w badaniach); ile ankiet zakwalifikowano do analizy; czy przeprowadzono badania pilotażowe. Liczebność grupy badawczej – w zależności od tematyki i celu badań 60 do > 100 osób.

Rozdział 3. Wyniki badań

3.1 Charakterystyka badanej grupy

Opis grupy na podstawie metryczki zamieszczonej w ankiecie; np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, itp. (charakterystyka socjodemograficzna).

3.2 Wyniki badań i ich omówienie

Wyniki badań należy prezentować w sposób następujący:

  • krótkie wprowadzenie do działu tematycznego,
  •  opisać najważniejsze wyniki zawarte w prezentowanym zestawieniu (największe czy najmniejsze, znaczące (nie opisywać szczegółowo wszystkich danych zawartych w tabeli) oraz zamieścić tabelę i/ lub wykres,
  • po prezentacji wszystkich działów tematycznych można zamieścić podsumowanie.

3.3 Weryfikacja hipotez
3.4 Wnioski

Podsumowanie z elementami dyskusji

Krótko na temat opisywanej tematyki, cel badania, metoda, technika i narzędzie badawcze, krótka charakterystyka badanej grupy. Przedstawić wyniki badań własnych i porównać je z wynikami badań innych autorów lub doniesień naukowych.

Streszczenie pracy w języku polskim

Summary (lub w innym języku) – jeżeli student będzie ubiegał się o dyplom i suplement w języku międzynarodowym (angielskim, niemieckim, hiszpańskim, rosyjskim), należy zamieścić  tytuł  oraz  streszczenie  pracy  w  tym  języku.  Jeżeli  będzie  ubiegał  się o przetłumaczenie dyplomu i suplementu w innym języku obcym niż w/w – streszczenie również zamieszczamy w tym języku obcym. Tłumaczenie powinno być wykonane przez tłumacza przysięgłego.

Literatura

Spis tabel

Spis rycin

Aneks/ y (np. kwestionariusz ankiety, testy).

Praca magisterska nie powinna przekraczać 100 stron, w tym część teoretyczna – ¼ pracy; badawcza – ½ pracy; pozostałe –¼ pracy: metodologia, aneksy, itp.

Przykład:
Wstęp
Spis treści

Rozdział 1

Zalety karmienia naturalnego i czynniki warunkujące ten proces

1.1 Fizjologia laktacji
1.2 Czynniki warunkujące karmienie piersią
1.2.1 Zalecenia WHO
1.2.2 Międzynarodowy Kodeks Marketingu Produktów Zastępujących Mleko Kobiece
1.2.3 Regulacje prawne
1.2.4 Czynniki przed i poporodowe
1.2.4.1 Czynniki emocjonalne i osobowościowe kobiety
1.2.4.2 Systemy wsparcia społecznego
1.2.4.3 Organizacja oddziału szpitalnego
1.2.4.4 Czynniki medyczne
1.3 Zalety karmienia piersią
1.3.1 Swoistość gatunkowa mleka kobiecego
1.3.2 Zalety dla matki
1.3.3 Długofalowe skutki karmienia piersią
1.4 Rola personelu pielęgniarskiego w propagowaniu karmienia naturalnego

Rozdział 2

Część badawcza

2.1 Cel i przedmiot badań

Temat pracy: Wiedza kobiet na temat zalet karmienia naturalnego

Cel pracy: Ocena poziomu wiedzy kobiet na temat zalet karmienia piersią

Przedmiot badań kobiety w wieku rozrodczym i ich wiedza na temat karmienia piersią.

2.2 Problemy i hipotezy badawcze

Problem główny: Jaki jest poziom wiedzy kobiet w wieku rozrodczym na temat zalet karmienia naturalnego?

Problemy szczegółowe:

  1. Czy istnieje związek pomiędzy poziomem wykształcenia kobiet a poziomem ich wiedzy na temat zalet karmienia naturalnego?
  2. Czy istnieje związek pomiędzy wiekiem kobiet a poziomem ich wiedzy na temat zalet karmienia naturalnego?
  3. Czy istnieje związek pomiędzy miejscem zamieszkania a poziomem ich wiedzy na temat zalet karmienia naturalnego?
  4. Z jakich źródeł kobiety czerpią wiedzę na temat zalet karmienia naturalnego? Hipotezy badawcze:
    • Hipoteza główna: Poziom wiedzy kobiet na temat karmienia piersią jest wysokiHipotezy szczegółowe:
  5. Istnieje związek pomiędzy poziomem wykształcenia kobiet, a poziomem ich wiedzy na temat zalet karmienia naturalnego.
  6. Istnieje związek pomiędzy wiekiem kobiet, a poziomem ich wiedzy na temat zalet karmienia naturalnego.
  7. Istnieje związek pomiędzy miejscem zamieszkania, a poziomem wiedzy kobiet na temat zalet karmienia naturalnego.
  8. Głównym źródłem wiedzy kobiet na temat zalet karmienia naturalnego jest lekarz, pielęgniarka i położna.

2.3 Zmienne i wskaźniki pomiaru

zmienna niezależnawskaźnikizmienna zależnawskaźniki
wiek– 18-20 latpoziom wiedzy– wysoki (np.90-100%)
 – 21-29 lat – średni (np.60-89%)
 – 30-39 lat – niski (np. poniżej 60%)
 – 40-49 lat  
 – 50 lat i więcej  
miejsce– miasto  
zamieszkania– wieś  

2.4 Metody, techniki i narzędzia pomiaru
2.5 Narzędzia statystyczne
2.6 Organizacja i przebieg badań

Rozdział 3

Wyniki badań własnych

3.1. Charakterystyka grupy badanej


3.2. Wyniki badań i ich omówienie

3.2.1. Wiek kobiet, a poziom ich wiedzy
3.2.2. Wykształcenie kobiet, a poziom ich wiedzy
3.2.3…………….
3.2.4 ……………..
3.2.5 ……………..


3.3 Weryfikacja hipotez
Odpowiedź na problem główny i problemy szczegółowe.
Weryfikacja hipotez, np. hipoteza główna nie potwierdziła się, ponieważ …)


3.4 Wnioski

Formułujemy wnioski z badań i wnioski będące zaleceniami, wskazówkami dla pielęgniarki, pacjenta, itp. (podstawa edukacji, opieki).

Podsumowanie z elementami dyskusji

Krótko na temat tematyki pracy, celu pracy, metody techniki i narzędzia badawczego, czy został osiągnięty cel pracy. Opisać wyniki badań własnych porównując je z wynikami prac innych autorów.

Streszczenie pracy w języku polskim

Maksynalnie 250 słów: 2-3 zdania wstępu, cel pracy i problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja i przebieg badań, wyniki badań i wnioski.

Summary (lub w innym języku)

j.w

Literatura

  1. W spisie powinny być tylko prace cytowane przez autora.
  2. Minimum 40 pozycji, w tym 1/3 to pozycje zwarte, 2/3 czasopisma, piśmiennictwo z ostatnich dziesięciu lat.
  3. Zapis bibiografii według następujących zasad:
    – Pozycje zwarte: Szopa M. (red.): Zalety karmienia naturalnego, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2019, wydanie I
    – Artyluły: Szopa M: Zalety karmienia piersią. w: Magazyn Pielęgniarki i położnej, 2018, nr 7, s. 3 – 4
    – Akty prawne: Ustawa z dnia……….roku o ………………, Dz. U. nr ………, poz. ………
    – Adresy internetowe: www. ddd.pl (dostęp dnia )
  4. Układ alfabetyczny wynikający z litery nazwisk autorów (np. Kot. T, Węgiel C.) lub układ zależny od kolejności cytowania
  5. Materiał źródłowy przytaczamy w tekście pracy zapisywany w nawiasach kwadratowych, np.: [1], [3, 5]

Spis tabel – nr tabeli, tytuł, nr strony

Spis rycin – nr ryciny, tytuł, nr strony

Aneks/ y (np. kwestionariusz ankiety).

Pracę w wersji elektronicznej należy przekazać do promotora. Nie składa się prac w żadnej postaci w Dziekanacie. Należy złożyć jedynie stronę tytułową pracy podpisaną przez Promotora.

Prezentacja pracy w programie Microsoft Office PowerPoint (max. 15 slajdów), pierwszy slajd według strony tytułowej, czas prezentacji ok. 5 min.

WSKAZÓWKI EDYTORSKIE

  • plik tekstowy w formacie Microsoft Office Word, wyjustowany.
  • marginesy: lewy – 3, 5 cm, prawy – 2,5 cm; górny i dolny – 2,5 cm.
  • czcionka: Time New Roman lub Arial, rozmiar 12.
  • odstęp między wersami (interlinia) – 1,5.
  • rozdziały rozpoczynamy od nowej strony z zaznaczeniem tytułu wersalkami (literami pisanymi lub drukowanymi), pogrubionymi i rozmiarem czcionki 14.
  • akapity wyróżnione tabulatorem – 1,25.
  • numeracja stron – dół strony, środek; strona tytułowa jako pierwsza (bez widocznego numeru), strona kolejna zaczyna się od numeru 2.
  • tekst pracy drukowany jednostronnie.
  • wskazówki edytorskie odnośnie tabel i rycin umieszczonych w pracy:
    • tabele – numeracja i tytuł nad tabelą, numeracja rzymska, pod tabelą źródło pochodzenia tabeli, np: wyniki badań własnych, źródło: Ostrowska A., Styl życia a zdrowie. Wyd. IfiS PAN, Warszawa 2005, s. 132, numeracja tabel ciągła w całej pracy
    • ryciny/ wykresy – numeracja i tytuł pod ryciną/ wykresem, numeracja arabska, źródło pochodzenia ryciny/ wykresu, numeracja ciągła w całej pracy.

Tab. I.  Tytuł tabeli ……………….

Lp.NagłówekNagłówekNagłówek
NagłówekNagłówek
1.Tekst174,6932,78234,39
2.Tekst13,7012,22548,65

Żródło (pisane czcionką Nr 10)…………

Ryc. 1. Tytuł …………

Żródło: wynik badań własnych (pisane czcionką Nr 10)…………

Wykresy, ryciny, tabele zamieszczone w pracy mogą być czarno-białe lub kolorowe i nie mogą wykraczać poza margines.

Zgoda na przeprowadzenie badań


Opublikowano

w

Tagi: