Napisanie pracy magisterskiej w niemal każdym przypadku wiąże się z przeprowadzeniem badań. Zazwyczaj do realizacji tego celu wykorzystuje się metodę sondażu diagnostycznego z techniką ankietowania. W specjalnie skonstruowanym, autorskim kwestionariuszu ankiety umieszcza się pytania związane z problematyką badawczą. Respondenci odpowiadają na nie w sposób pisemny, zaznaczając jedną lub wiele odpowiedzi (mogą wpisać ją także samodzielnie). Wszystko to zależy od tego, jaką prośbę zawrzemy w instrukcji.
Rozdział w pracy magisterskiej zatytułowany „Analiza wyników badań własnych” składa się zazwyczaj z dwóch podrozdziałów. W pierwszym z nich dokonujemy graficznej i opisowej prezentacji wyników badań własnych, w drugim zaś – statystycznej weryfikacji hipotez badawczych. Ta część pracy (wraz z metodologią badań) stanowi o jej istocie.
Każde pytanie zawarte w kwestionariuszu ankietowym powinno być przedstawione za pomocą wykresu (kołowego lub słupkowego). Umieszczone powinny być na nim dane liczbowe, jak i procentowe. Wykres powinien zawierać tytuł i źródło. Wskazane jest, aby podać również podstawę procentowania. Można to zrobić na dwa sposoby:
Sposób 1:
Sposób 2:
Wykres 1. Problemy z poruszaniem się
Podstawa procentowania: wszyscy respondenci (N = 120)
Źródło: opracowanie własne
Pamiętaj o tym, że: Każdy wykres powinien być dokładnie opisany. Nie można wstawić tylko samych wykresów bez ich omówienia.
Przykład: Jak wynika z wykresu 1. 70% ankietowanych nie ma problemów z poruszaniem się. Niewielkie trudności w tym zakresie deklaruje 20% respondentów. Co dziesiąty badany odczuwa je w znacznym stopniu.
W poprzedniej części pracy – w rozdziale „Materiał i metoda” – zostały postawione określone hipotezy badawcze. Dla przypomnienia: hipoteza badawcza to stwierdzenie, co do którego istnieje prawdopodobieństwo, że stanowi odpowiedź na sformułowany uprzednio problem badawczy; to przypuszczalne twierdzenie dotyczące relacji (związku) między dwoma zmiennymi. Potwierdza się je lub odrzuca na drodze badań naukowych. Wzmiankowany zabieg dokonywany jest w części rozdziału trzeciego, nazywanej statystyczną weryfikacją hipotez badawczych.
Do przetestowania zależności pomiędzy dwoma zmiennymi wyrażonymi na skali nominalnej wykorzystuje się test niezależności chi-kwadrat (χ2). Wyniki przedstawia się zazwyczaj w postaci tabeli krzyżowej, w której umieszcza się częstość oraz % odpowiedzi w danych kategoriach, jak również wynik przeprowadzonego testu.
Przykład:
Tabela 1. Stopień odczuwania bólu a płeć badanych
Stopień odczuwania bólu | Płeć | |||||
Kobieta | Mężczyzna | Ogółem | ||||
N | % | N | % | N | % | |
Znaczny | 27 | 45,0% | 18 | 30,0% | 45 | 37,5% |
Umiarkowany | 18 | 30,0% | 20 | 33,3% | 38 | 31,7% |
Niewielki | 15 | 25,0% | 22 | 36,7% | 37 | 30,8% |
Razem | 60 | 100,0% | 60 | 100,0% | 120 | 100,0% |
Wartość chi kwadrat:3,22958 |
Postawiona w pracy hipoteza badawcza jest hipotezą alternatywną. Będziemy ją oznaczać jako H1. Jest ona zaprzeczeniem hipotezy zerowej (oznaczanej jako H0). W H1, cechy X i Y są od siebie zależne, w hipotezie H0, cechy X i Y są od siebie niezależne. W podrozdziale o weryfikacji hipotez badawczych, sprawdzeniu poddajemy właśnie hipotezę zerową, zakładającą brak związku miedzy zmiennymi. Obliczenia statystyczne wykonywane są po to, aby ją odrzucić.
Wyjaśnijmy sobie to na przykładzie. Załóżmy, że jedna z hipotez badawczych postawiona w pracy magisterskiej miała następujące brzmienie: H1: Istnieje związek pomiędzy stopniem odczuwania bólu a płcią badanych. Oznaczymy ją jako H1, gdyż zakładamy istnienie związku pomiędzy zmiennymi.
W opozycji do niej stoi hipoteza zero, zaprzeczająca istnieniu tego związku: H0: Nie istnieje związek pomiędzy stopniem odczuwania bólu a płcią badanych.
Test niezależności chi kwadrat można przeprowadzić za pomocą różnych programów statystycznych lub MS Excel. Ale co zrobić, jeśli nie posiadamy do nich dostępu lub nie potrafimy z nich skorzystać? Wówczas należy posiłkować się gotowym wzorem, pod który podstawiamy określone dane.
Wzór na test niezależności chi kwadrat przedstawia się następująco:
gdzie przez:
χ2 – należy rozumieć test chi kwadrat
Oj – należy rozumieć liczebność obserwowaną dla danej grupy
Ej – należy rozumieć liczebność oczekiwaną dla danej grupy.
Aby obliczyć test chi kwadrat w pierwszej kolejności musimy obliczyć wartości oczekiwane. Dokonuje się tego na podstawie wartości obserwowanych (umieszczonych w tabeli 1). Wartości oczekiwane są tymi, których oczekiwalibyśmy, gdyby nie istniały żadne różnice. Proporcje dla jednej zmiennej (w każdym wierszu) w omawianym przykładzie to 50% : 50%. Ponieważ porównywane grupy są równoliczne (w innym przypadku wyliczenia przebiegają nieco inaczej).
Tabela 2. Wartości obserwowane i wartości oczekiwane
Stopień odczuwania bólu | Wartości obserwowane | Wartości oczekiwane | |||
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem | Kobiety | Mężczyźni | |
Znaczny | 27 | 18 | 45 | 22,5 | 22,5 |
Umiarkowany | 18 | 20 | 38 | 19 | 19 |
Niewielki | 15 | 22 | 37 | 18,5 | 18,5 |
Następnie należy od wartości obserwowanej odjąć wartości oczekiwane, czyli obliczyć różnicę. Potem obliczamy jej kwadrat (czyli podnosimy jej wartość do potęgi drugiej, pamiętając, że dwa minusy pomnożone przez siebie, dadzą wynik dodatni).
Tabela 3. Różnica między wartościami obserwowanymi a oczekiwanymi; kwadrat różnicy
Płeć | Stopień odczuwania bólu | Wartości obserwowane | Wartości oczekiwane | Różnica | Kwadrat różnicy |
Kobiety | Znaczny | 27 | 22,5 | 4,5 | 20,25 |
Umiarkowany | 18 | 19 | -1 | 1 | |
Niewielki | 15 | 18,5 | -3,5 | 12,25 | |
Mężczyźni | Znaczny | 18 | 22,5 | -4,5 | 20,25 |
Umiarkowany | 20 | 19 | 1 | 1 | |
Niewielki | 22 | 18,5 | 3,5 | 12,25 |
Kolejnym etapem naszych wyliczeń jest ustalenie, ile wynosi iloraz kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej dla każdego wiersza. W praktyce oznacza to tyle, co dokonanie dzielenia znajdujących się w nich wartości.
Tabela 4. Iloraz kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej
Płeć | Stopień odczuwania bólu | Wartości oczekiwane | Kwadrat różnicy | Ilorazu kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej |
Kobiety | Znaczny | 22,5 | 20,25 | 0,90000 |
Umiarkowany | 19 | 1 | 0,05263 | |
Niewielki | 18,5 | 12,25 | 0,66216 | |
Mężczyźni | Znaczny | 22,5 | 20,25 | 0,90000 |
Umiarkowany | 19 | 1 | 0,05263 | |
Niewielki | 18,5 | 12,25 | 0,66216 |
Aby uzyskać wynik testu chi kwadrat należy zsumować kolumnę iloraz kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej, czyli: 0,90000 + 0,05263 + 0,66216 + 0,90000 + 0,05263 + 0,66216 = 3,2295.
Wynik testu chi kwadrat ( χ2) to 3,2295
Następnie możemy obliczyć stopnie swobody (df) według następującego wzoru:
df = (r-1) (c-1)
df – stopień swobody
r – będzie oznaczała liczbę wierszy w tabeli krzyżowej, czyli w naszym przypadku stopień odczuwania bólu
c – będzie oznaczała liczbę kolumn w tabeli krzyżowej, czyli w naszym przypadku płeć
Biorąc pod uwagę analizowany przykład, obliczenia będą następujące:
(3-1)(2-1) = 2 stopień swobody
Na tym etapie należy już skorzystać z tablic rozkładu chi kwadrat.
Dla przyjętego poziomu istotności α = 0,05 i 2 stopnia swobody wartość krytyczna wynosi 5,991. W naszym przykładzie wartość statystyki to 3,2295. Jej wartość nie przekracza wartości krytycznej statystyki, więc na poziomie α = 0,05 nie można odrzucić hipotezy zerowej. Ponieważ nie zaszła relacja chi>chi α, nie istnieje istotna statystycznie zależność pomiędzy stopniem odczuwania bólu a płcią badanych.
***
Weźmy teraz inny przykład. Kolejna hipoteza postawiona w pracy magisterskiej niech ma następujące brzmienie:
H1: Istnieje związek pomiędzy poziomem wiedzy na temat rozwoju dziecka a płcią badanych.
Stawiamy do niej hipotezę przeciwną, którą poddamy weryfikacji (testowaniu).
H0: Nie istnieje związek pomiędzy poziomem wiedzy na temat rozwoju dziecka a płcią badanych.
Następnie w tabeli krzyżowej umieszczamy częstości odpowiedzi dla każdej kategorii wraz z ich wyliczeniem procentowym. To są nasze wartości obserwowane, czyli zaznaczone przez respondentów w kwestionariuszu ankiety.
Tabela 5. Wartości obserwowane
Poziom wiedzy | Płeć | |||||
Kobieta | Mężczyzna | Ogółem | ||||
N | % | N | % | N | % | |
Wysoki | 31 | 56,4% | 11 | 24,4% | 42 | 42,0% |
Przeciętny | 14 | 25,5% | 16 | 35,6% | 30 | 30,0% |
Niski | 10 | 18,1% | 18 | 40,0% | 28 | 28,0% |
Razem | 55 | 100,0% | 45 | 100,0% | 100 | 100,0% |
Wartość chi kwadrat:11,05339 |
Teraz, biorąc pod uwagę wartości obserwowane, obliczamy wartości oczekiwane (proszę zauważyć, że mają one inne proporcje, niż 50% : 50%).
Tabela 6. Wartości oczekiwane
Poziom wiedzy | Wartości obserwowane | Wartości oczekiwane | |||
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem | Kobiety | Mężczyźni | |
Wysoki | 31 | 11 | 42 | 23,1 | 18,9 |
Przeciętny | 14 | 16 | 30 | 16,5 | 13,5 |
Niski | 10 | 18 | 28 | 15,4 | 12,6 |
Kiedy już mamy zestawione ze sobą wartości obserwowane i wartości oczekiwane, musimy wyliczyć ich różnicę oraz jej kwadrat.
Tabela 7. Różnica, kwadrat różnicy
Płeć | Poziom wiedzy | Wartości obserwowane | Wartości oczekiwane | Różnica | Kwadrat różnicy |
Kobiety | Wysoki | 31 | 23,1 | 7,9 | 62,41 |
Przeciętny | 14 | 16,5 | -2,5 | 6,25 | |
Niski | 10 | 15,4 | -5,4 | 29,16 | |
Mężczyźni | Wysoki | 11 | 18,9 | -7,9 | 62,41 |
Przeciętny | 16 | 13,5 | 2,5 | 6,25 | |
Niski | 18 | 12,6 | 5,4 | 29,16 |
Analogicznie, jak w poprzednim przykładzie, na tym etapie wyliczmy już iloraz kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej.
Tabela 8. Iloraz kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej
Płeć | Poziom wiedzy | Wartości oczekiwane | Kwadrat różnicy | Ilorazu kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej |
Kobiety | Wysoki | 23,1 | 62,41 | 2,70173 |
Przeciętny | 16,5 | 6,25 | 0,37879 | |
Niski | 15,4 | 29,16 | 1,89351 | |
Mężczyźni | Wysoki | 18,9 | 62,41 | 3,30212 |
Przeciętny | 13,5 | 6,25 | 0,46296 | |
Niski | 12,6 | 29,16 | 2,31429 |
Teraz, aby uzyskać wynik testu chi kwadrat (χ2), należy już tylko zsumować kolumnę ilorazu kwadratu różnicy i wartości oczekiwanej, czyli: 2,70173 + 0,37879+ 1,89351+ 3,30212+ 0,46296 + 2,31429 = 11,05339
Wynik testu chi kwadrat ( χ2) to 11,05339
Nadeszła pora na obliczenie stopni swobody. W naszym przykładzie będzie to 2, gdyż wynika to z zaprezentowanego uprzednio wzoru: (r-1)(c-1) = (3-1)(2-1) = 2
Znowu musimy skorzystać z tablic rozkładu chi kwadrat.
Dla przyjętego poziomu istotności α = 0,05 i 2 stopnia swobody wartość krytyczna (odczytana z tablic) wynosi 5,991. W naszym przykładzie wartość statystyki to 11,05339. Jej wartość przekracza wartość krytyczną statystyki, więc na poziomie α = 0,05 można odrzucić hipotezę zerową. Ponieważ zaszła relacja chi>chi α, istnieje istotna statystycznie zależność pomiędzy poziomem wiedzy na temat rozwoju dziecka a płcią badanych.
Wyliczenia końcowe należy umieścić w pracy w części zwanej „statystyczna weryfikacja hipotez badawczych”. W jaki sposób to zrobimy, w dużej mierze zależy od nas samych (chyba, że wytyczne są z góry narzucone przez konkretną uczelnię lub promotora – wówczas trzeba się do nich dostosować).
Poniżej przedstawiam przykładowe sposoby, w jakie można zaprezentować nasze wyliczenia:
Tabela 9. Statystyczna weryfikacja hipotezy badawczej – sposób 1
Zmienna zależnapoziom wiedzy | χ2 | df | chi α | p |
Zmienna niezależnapłeć | 11,05339 | 2 | 0,05 | 0,0040 |
albo
Tabela 10. Statystyczna weryfikacja hipotezy badawczej – sposób 2
Poziom wiedzy | Płeć | |||||
Kobieta | Mężczyzna | Ogółem | ||||
N | % | N | % | N | % | |
Wysoki | 31 | 56,4% | 11 | 24,4% | 42 | 42,0% |
Przeciętny | 14 | 25,5% | 16 | 35,6% | 30 | 30,0% |
Niski | 10 | 18,1% | 18 | 40,0% | 28 | 28,0% |
Razem | 55 | 100,0% | 45 | 100,0% | 100 | 100,0% |
Wartość chi kwadrat: 11,05339Stopień swobody: 2chi α = 0,05 |
Pamiętaj o tym, aby zweryfikować wszystkie hipotezy badawcze postawione w pracy magisterskiej. W tym celu, dla każdej z nich, należy dokonać oddzielnych wyliczeń według przedstawionego schematu.
Komentarze
Jedna odpowiedź do „Analiza statystyczna w pracach magisterskich z pielęgniarstwa”
Hi, this is a comment.
To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
Commenter avatars come from Gravatar.